Thursday, February 25, 2010

.::zaman sekolahku::.

Dulu aku selalu jadi mangsa buli ngan kawan2x....aku masih ingat lagi..aku tidak sepertimana kbnyakan kwan2x aku yang lain.kbanyakan shabat dan kawan2x aku belaja ketika umur 5 atau 6 tahun agi..manakala aku,genap 7 tahun aku menjejaki alam persekolahan..sblom aku memasuki alam persekolahan...tiap2x pagi aku mesti menagis sbb aku nk ekot abg2x aku pegi sekolah...

hari pertma aku msuk alam persekolah, aku juga menangis..bukan krana gembira atau xsabar tp,sedey sbb umi ngn abuya tinggalkan aku kat sekolah..hihihi..nak xnak umi ngn abuya tinggalkan aku dgan akak aku..wktu itu akak aku drjah tiga.dsbbkan takut dan xbiasa aku wat alasan xnk masuk klas sbb rmai kwan suka buli...pdahal wktu tu xde sorang kwan pon yang sklas ngn aku,aku knal..akhirnya ckgu kpada akak aku benarkan aku masuk klas drjah tiga,duduk sblah akak aku untuk smntara...

tibanya wktu rehat akak aku pujuk suh masuk klas..alhamdulillah aku memberanikan dri untk masuk k klas aku..1st skali...memang xdisangka aku jadi mangsa buli ngn kawan2x sekelas..tp aku kuat,aku bisa melawan mereka...so xla terok sngat..

aku memng xsama dngn kwan2x yg lain..drjah satu mereka dh pndai mmbaca n menulis dgan lancar...tp aku drjah 3 bru mmpu mengorak langkah dlam plajaran dengan cemerlang...dulu,aku slalu bertukar2x klas...kat sana ad dua klas...satu klas bijak n satu agi kurang bijak..aku heran,tiap kali masuk drjah yg baru aku mesti diletakkan ke klas kurang bijak.sedangkan result aku lbih baik dri kwan yg dok klas bijak tu....tpi nk wat cmne...lepas exam pertma aku terus masuk klas bijak balik..aku ,memang tidak memilih sangt tntang kwan...bukan kpandaiannya yg buat aku berkwan dgan kwan2x...dlu aku mmang xkwan ngn best student, sbb pada aku merka terlalu sombong n suka menunjuk2x..pernah aku ditanya beberapa org kawan...."kau ni aku tngok asyik kwan ngn budak2 xbijak jerr...nape eak?"..terpinga2x aku akn persoalan itu..slahkah aku brkwan dgan mreka?kalu lah shbat aku dgar akn prsoalan itu tntu hatinya sedih.....

pernah suatu hari kwan aku mnangis...aku tnya dia knpa,tp dia snyap..dlam esakan dia itu..aku juga trut teresak2x..xthan tngok kwan sedey...pas dia reda..tetiba dia snyum kat aku n tnya nape aku pon nangis...sedih gak aku dgar soklan dia tu..rupa2xnya dia xmemahmi akn prshabtn aku..

masa drjah satu aku byak dibuli budak pompuan...tp msuk jer drjah 4,5 n 6 aku dibuli oleh budak2x laki...heran aku ngn diorang ni..budak pompuan len xganggu,aku gak yg diganggunya.biasa la budak2x kan ada aje prmainannya,aku main stu prmainan ngn kwn pmpuan.prmainn tu cam prjanjian sape yg nk duduk kna bgthu ngn org yg dia janji tu..kalu xkena pukul..tetiba jerr...budak2x laki nk men prjnjian tu ngn aku...mulanya aku xnk,pastu diorang kta"nape xbrani k?"..."nape plak aku xbrani..mainan je kan,ok aku stuju"aku mmng pntang dicabar..hihihi.."1..2...3..bangun"dia ckp tetiba .....GEDEBOkkkk..dia pkul atas blakang aku."aduhhh...sakit weii.."tulah,nape xckp kau bgun"...."aku mne ready agi la...."dia ckp"ready xready...prjanjian dh dibuat"...ha...sjak aritu akulah yg jdi mngsa...sbbnya ku xsuka sgat men benda2x tu ngn diorag tp,diorg saje nk kenakn aku...kbnyakn bdak laki yg buli aku tu,bdak best student...(mm,,aku ape kurangnya..best student gak..=) prasan)

suatu hari aku dok khusyuk study....org len g kantin,waktu rehat..tetiba bdak2x laki yg suke buli aku dtg kearah blakang aku...nasib baik aku smpat ckp "duduk",,,kalu x,sbijik agi aku dpat buah gedebokkkk...tu..aku ingatkn lpas dripd tu diorg xdtg ganggu dh...tp,tetiba dia cabut tudung aku..."umiii..."menjerit smbil nk nagis...nk mrah cmpur nk ktawa bila ingtkn pristiwa tu...ape x nyerr....sorag dri diorang mbik tudung aku dan pkai...pastu buat gaya lembut2x cam sotong dpan aku....nk mrah sngat aku kejar diorang tp gagal.....(adesss...malu tul)
pastu aku xthu nk watpe u dptkn tdung aku..so aku wat2x menangis...dia pon dtg bg tudung aku..pastu dia pjuk2x aku,dia tkut aku bgthu kat ckgu,lgpon dia sbnrnya ank ckgu kat sek tu jgak....dia siap m.maaf agi..huhuhuhu.."terkena kau....padan muka"

masuknya sek menengh...kami ekot haluan msing2x...yg aku terkilan..dlam rmai2x kwan yg sama bacth aku hnya aku sorang jer..mnuju ke sek men ugm...timbul rsa bangga dan sedeyy dlm hati aku..

masa nek peralihan...memng aku amt terasa perubhn sek ren dan men....kwan2x,gru2x...mereka tersngatlah baik berbnding sek sblm ini..aku xprnah rasa mnyesal walu skit pon msuk sek men ugama arab khairiah.....semasa msuk form 4,aku pindah k smu a saniah....sedey...tp aku yg wat kptusan nk tukar sek...masa tu...mudir sek tu jmpa n smbang ngn aku...ape yg mnybbkn aku wat kptusan tu...alasan aku,adalh jrak yg jauh..padahal mslh tu xtmbul pon msa 1st dtg bljar situ.tp,sku ad sbb aku yg trsendri,biarlah aku simpan sendri alsn itu.mudir sek tu mmng baik,mulanya dia pjuk agar aku xtukar sek..tp akhirnya dia lpaskan jugak aku pegi...gru disiplin iaitu ustaz roslan jmpa abg aku...dia kta,ok jgak kptusn aku tu,lgpon result aku ok u ke sek yg aku nk pndah tu...n mngkn aku perlu thu situasi sek len plak..cuma dia suh aku pandai memilih kwan..ktanya,kbnyakn org yg aku kwan xterkehadapn sedangkan aku bukn dmikian...kdang2x aku trfkir..pnting sangat k kawn dngan org yg pndai atau bijak ni???..rsanya xpnting,ape yg pling pnting akhlak dan peribadinya...

p/s: xpandaikah aku memilih kwan??atau aku xlayak berkwan???

No comments:

Post a Comment