Monday, February 8, 2010

~memoriku~



Suatu Ketika aku berasa sgat sunyi dan sepi, sehingga knangan lalu hinggap dalam memoriku...

aku teringat tentang umi dan abuya....bekerja siang malam untuk menyara hidup anak2xnya..dhulu abuyaku seorang peniaga...abuya kerja smpai lewat malam..masa tu aku form 4..dh matang,dh boleh pk mne yang baik dan mane yg bruk...dlm kluarga aku,terknal dgan sifat mnjaku...kadang2x manjaku lbih drpada adik2x...

sperti biasa aku sbgai ank pompuan sulong bertaggungjawab jga adik2x....memasak,mngemas, dll agi...apepon pelajran xpernah sesekali aku abaikan..kbiasaannya lpas solat isya' barulah aku paggil adik2x u mkan sama2x,tp aku dulu kurang ckit bab mkn, so aku tngok je diorang mkn...pastu suh diorang study..

tepat jam 12 mlm prasaan mengantuk mnghantuiku...."huuuuuuuuuuhhhh...ngantuknyerrr, tp umi ngn abuya xbalik agi ni..diorang tentu penat..rasa bersalah lah nk tdo,lgpon bnyak agi kne study ni..bek study agi"...aku pergi kedapor cuci muka dan minum air sblom smbung study blik...

tepat jam 3 pagi...kedengaran bunyi enjin keta abuya yang dh usang tu... umi selalu usik abuya.umi kata keta abuya keta pajerok...huhuhu...lpas dgR bunyi keta abuya,cpat2x aku g bukak pintu nk smbut diorang..umi ngn abuya tersenyum tengok aku..walaupon begitu, aku tahu mereka penat

kadang2x aku terpkr...orang len kejer gak,berniaga gak....nk sara anak2x tp xlah sampai balik lwat2x mlam camni....turun pagi, blik pon pagi...tiba2x rasa cmbru dlm hati aku bila teringatkan kawan abuya...dia dewasa laa...tepat kol 10 mlm dia ngemas brang u tolak balik...wahhh...bagus tul la diorang ni...sblom kol 10 diorang akn pastikn barang niaga diorang hbis dijual...tp,bila pk2x balikk....alaa...dia tu orang muda,xde nk sara sape2x kawen pon lom agi...kalu dibandingkan ngn umi dan abuya yg kena sara big family..so wat keje pon kena la big gak...

abuya masuk rumah dan cucikan dri...seblom abuya tdo.."mari tolong urut abuya gak...letih sangat badan ni,,,dok angkat barang berat2x.." aku dengan snang hati urut abuya..masa urut sayu hati aku tngok abuya...badan dia nmpak teramatlah letih...kaki pon smbab...kadang2x pernah aku dengar abuya mengaduh dalam tidornyerr...berlinangan airmata aku bila ingatkan sume tu....

sementara aku dok urut abuya..umi dok ngemas barang2x yg umi wat balik...bila aku tngok abuya dh tdo aku teros masuk blik,smbung study.....mas dok study umi masuk bilik aku.....masa tu aku nmpak manik2x air jernih yang hampir jatuh dimata umi.....umi tnya"xtdo agi k?"...." x agi umi.....ore nk tnggu umi ngn abuya balik dulu tdi,lgpon study xhbis agi..."..."dah makn k?"...."dop agi.....ore xlapar umi...lgipon xsmpat nk mkan study xhabis agi ni.."...."Ya Allah....xmakan agi....xlapar k?kalu ye pon nk study,seimbangkan lah"...study tu study gok,mkn kena mkn gok..
umi pon bagi meggi goreng kat aku..."wahhh....meggi goreng,sedapnyerrr"..."kalu umi wat balik cam ni hari2x kan best.....mlm esok umi wat blik plok eak! hihihihi"...."hmm...yelahh...tdo awl taww...sok nk pegi sek plok"..."wokeyy..."..lpas tu aku pon mkn smbil study, and then tdo...tdo ngn caraku sndri agar senang bangun pagi sok..

tepat jam 5.30 pagi aku gagahkan diri, bangun mandi..aku memng slalu bangun awl xnk berebut blik air ngn adik2x.......(kadang2x kalu aku rajin aku masak nasik goreng u adik2x sblom g sek, kadang2x umi yang masak...winduuunyerr,kenangan ni)..
siap aku mandi, aku gosok pakaian kemudian barulah kejutkan adik2x...aku dan adik2x pergi sek dengan bas...kol 6.30pg..aku ngn adik2x dh berdri kat luar rumah tunggu bas..


suatu pgi tu...aku bangun lewat...peliknyerrr..adik2x bgun awal la plak..await diorang xkejutkan aku..."hmmm...pelik2x"..0oo...luperrr...aritu aku baru balik dri tmpat niaga abuya,aku pegi tolong abuya berniaga...so mngkin abuya tahu aku penat,abuya suh kejutkan aku lewat sikit,,,(pernah suatu hari kawan2x abuya tegor aku...."ishhh....kamu ni xmalu k trun niaga skli ngn abuya kamu ni??kalu ank2x pmpuan aku mustahillah...so aku jawab"laaa....ape yang nk malunyerrr..bukan sy wat kejer haram pon,sy wat kejer halal,lgipon sy eklas nk tolong abuya sy.."tu lah jaw. aku.....sbnarnya,bukn kwan2x abuya je tnya sal tu,malah ustaz n ustazah aku pon turut bertanya....kadang2x ustazah dtg jumpa aku tepok2x belakang aku,aku xpasti samaada ustazh nk tunjuk simpati atau bangga kat aku...apepon aku bangga jadi anak umi dan abuya)

masa tu...aku nk nangis....sbb umi xkejutkn aku..."nape xkejutkan orang,kan skrang dh lewat,bas pon dh xde....orang xnk tnggal klas..."..."xpe2x....abuya nk hntar,g bersiap cpat"(hihihi...dlu aku memang terkenal ngan kehadiran klas yg penuh..."hayati kehadiran telor ayam".."hah...nape plak telor ayam ckgu,slma ni sy xprnah tggal klas pon...."..."ye la...sbb awk xtggal klas la jdi telor ayam tu.."hihii)

masa dlam perjalanan abuya bagi kata2x keramat kat aku...hingga dlm diam2x aku menangis tersedu2x..."tie.....belajar elok2x taww...bela nasib umi ngn abuya ni,yang bersusah payah kerja u ank2x blajar.kalu boleh thun ni...abuya nak tie dpat mumtaz ataupon kekalkan gred no. 1 dlm klas....insyaAllah,klu tie berjya abuya akan hntar tie k sek. Maahad Prmpuan yang tie nk pegi snagt tu.."berderai air mata aku dengar kata2x abuya tu....sjak aritu aku pegang kata2x abuya u study elok2x...lepas wktu sek. aku terus stay kat sek. u study sorang2x...kadang2x dari jauh mudir sekolah dok perhatikan aku...

tiba waktu yang dinantikan...alhamdulillah aku dpat kputusan spertimana abuya nak...yang aku xsangka...mudir sekolah meluahkan prsaannya kat aku.."inilah anak murid kesayangan sy,sy hrap awk kekalkan prestasi awk....majukan dri yerkkk"....pada thun tu..nme aku terkenal dikalngan guru2x....1st kerana result akhir thun aku, second sbb gred aku dlm klas...guru klas aku pon slalu bg support spya aku kekalkan...dia prnah kata" sy cam xpercya, 1st exam dah ad murid yg dapat agregat 8 pangkat satu,second exam dpt 7 agregat..."...tp ustazah xckp sape..hihihi..akulah tu kot..

saat aku nk isi borang tukar sek Maahad prmpuan...abuya bgthu aku.."tie,xyah tukar sek lah...stay je kat smu a saniah tu...sek mne2x same jerk..lagipon nati tie kena dok jauh dri family..abuya ngn umi nk mntak tolong pon susah dh nanti"....nak xnak aku terima aje kata2x abuya tu...memang impianku nk ambil bidang sains kat sane....u cpai cita2x as doctor tp,mngkin xde rezki...

masuk form 5...smu a saniah dinaiktarafkan,ekoran prestasi plajar yg rmai mningkat...kini sek. t dikenali Maahad Saniah.....
Logo SMU A SANIAH....tp skrang Maahad Saniahblok yang selalu ku habiskan wktu u study sorang diri..kdang2x ngn kwan2x

No comments:

Post a Comment