Sunday, March 28, 2010

MUKTAZILAH



بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kita seharusnya memulakan perbincangan kita dan menjelaskannya kembali kenapa dengan golongan Muktazilah. Bahagian ini diletakkan dalam keadaan emergensi ketika abad pertama yang terkemudian atau ia sebenarnya bermula pada abad yang kedua. Secara jelasnya, ilmu Kalam sepertimana aliran-aliran yang lain, yang mana maju secara beransur-ansur dan perlahan untuk mencapai tahap kematangan.

Pertama sekali, kita seharusnya menjelaskan tentang kepercayaan Muktazilah yang paling utama, atau apa yang lebih baik untuk diperkatakan ialah suatu yang menjadi asas atau dasar yang menunjukkan ke arah sesuatu yang paling nyata dalam pemikiran-pemikiran aliran mereka. Yang kedua, kita harus mengambil kira dengan lebih baik tentang kemunculan pemikiran Muktazilah dan berbincang tentang takdir atau nasib dalam sejarahnya. Kemudian kita harus mengambil kira perkara utama mengikut peralihan dan perubahan pemikiran dan kepercayaan mereka.

Terdapat banyak pegangan Muktazilah, dan ia tidak menyempitkan dalam masalah keagamaan, atau yang mana mereka merujuk kepada bahagian yang sangat penting iaitu takdir atau nasib. Mereka meliputi penomboran dari segi fizik, sosial, antropologi, dan isu-isu falsafah, yang mana tidak mengikuti secara terus dengan takdir. Bagaimanapun, ada juga relevennya dalam masalah ini kepada agama dan kepercayaan Muktazilah, dan juga mana-mana yang berkaitan persoalan ataupun siasatan tentang masalah keagamaan ia tidak mungkin tanpa mempelajari mereka.

Muktazilah merupakan aliran yang sangat terkenal dengan akidah Islam. Ia mempunyai manhaj atau pendekatan tersendiri dalam memahami dan menanggani dasar akidah Islam. Mereka mempunyai lima doktrin iaitu asas agama utama atau dikenali juga sebagai usul Khamsah, yang menjadi pegangan seluruh ahlinya iaitu:

i) Konsep Tauhid atau keesaan Allah, sebagai contoh : keesaan yang dianuti oleh golongan Muktazilah ialah keesaan yang mutlak kerana menurut pendekatan akal hakikat keesaan hakiki yang sesuai bagi Allah haruslah dijelaskan dari sebarang unsur atatu aspek yang boleh mengelirukan. Muktazilah menafikan sifat Allah berasingan dari Zat walaupun al-Quran sendiri menyatakan bahawa Allah bersifat dengan sifat-sifat tersebut. Muktazilah menetang kuat tentang banyaknya sifat-sifat Allah apabila diasingkan dari zat. Sifat azali yang dimiliki Allah seperti sifat ilmu, hidup, mendengar, melihat yang bukan Zatnya. Bagi mereka kewujudan sifat-sifat yang azali dan berasingan daripada zat boleh membawa kepada pengisbatan hakikat azali yang banyak, sedangkan ia bertentangan bahawa Allah bersifat mutlak iaitu tidak berbilang-bilang.

Muktazilah tidak menafikan nusus-nusus Quran yang menjelaskan tentang sifat-sifat tersebut tetapi mereka menolak adanya sifat-sifat Allah yang azali berasingan dari zat-Nya. Oleh itu mereka takwilkan maksud nusus-nusus tersebut mengikut kefahaman akal.

ii) Keadilan (’adl), sebagai contoh : hanya tuhan sahaja dan tuhan tidak menindas makhluk yang diciptaNya. Allah Maha Adil dan keadilanNya mengharuskan manusia memiliki kekuasaan untuk membuat sesuatu mengikut kehendaknya sendiri.

iii) Perkara yang berkait dengan hukuman atau balasan tuhan (Al-Wa’d wa Al- Wa’id) juga diberi maksud janji dan ancaman. Janji dan ancaman Allah adalah sesuatu kepastian adanya Contohnya: Tuhan telah memastikan ganjaran kepada orang yang melakukan ketaatan kepadaNya dan menentukan hukuman atau balasan kepada orang yang tidak mentaatiNya, dan ia juga adalah tidak pasti tentang itu.

iv) Manzilah Bayna al-Manzilatayn (satu kedudukan diantara dua tempat). Maksudnya orang yang Fasiq, (contoh, seseorang yang telah melakukan satu dosa besar seperti minum arak, berzina, atau penipu dan sebagainya). Mengikut kedua-dua kepercayaan, percaya mereka tetap mukmin dan bukan kafir. Fisq ialah orang tengah atau perantara antara kepercayaan atau kecurangan.


v) Al-’amr bil ma’ruf wa al-nahy ’an al-munkar [ cuba untuk buat benda yang baik menurut undang-undang, dan mengerunkan apa yang dilakukan kesalahan dan bukan kerana undang-undang]. Muktazilah menempatkan pelaku dosa besar dalam keadaan antara mukmin dan kafir, iaitu fasik. Menurut pandangan Muktazilah tentang kewajipan Islam ialah, pertamanya, bahawa syari’ah tidak memberi makna yang khusus atau mengenalpasti tentang perkara makruf dan munkar. Ini membolehkan manusia memberi sebab, sekurang-kurangnya sikap berat sebelah, dan bebas dalam mengenalpasti pelbagai kebaikan yang terdapat pada perkara-perkara makruf dan mungkar. Kedua, pelaksanaan kewajipan ini bukan sahaja memerlukan adanya Imam atau ketua, dan ia adalah meliputi kewajipan bagi semua yang bergelar muslim, tidak kira samaada Imam atau ketua pada masa sekarang ataupun bukan. Hanya sesetengah kategori yang terdapat pilihan Imam atau penguasa bagi orang-orang muslim, sepertimana yang melibatkan hukuman (hudud) yang telah ditentukan oleh syari’ah, pengawalan sempadan negara-negara Islam dan masalah-masalah lain mengikut pemerintahan Islam.

Kadang kala, Kalam Muktazilah banyak menumpukan kepada perbincangan secara terbuka dalam lima asas agama yang utama bagi mereka, antara yang terkenal adalah al-Usul al-Khamsah menurut al-Qadi ’Abd al-Jabbar al-Astarabadi (d. 415/1025), Muktazilah pada masa kini iaitu al-Sayyid al-Murtada ’Alam al-Huda dan al-Sahib ibn ’Abbad (d. 385/995).

Sebagaimana yang boleh dinyatakan, hanya keutamaan Tawhid dan Keadilan sebagai bahagian asas agama yang penting dan utama. Tiga yang menjadi keutamaan yang selebihnya itu pula adalah hanya kerana pada zaman mereka mempunyai ciri-ciri Muktazilah. Dari sudut keadilan tuhan, meskipun bangsa benar-benar menyokong berdasarkan al-Quran dan kepercayaan, bahagian ini memerlukan bahagian akidah Islam dan asas agama atau doktrin, yang mana ia telah menjadikan satu daripada lima asas agama yang lebih utama kerana adanya ciri-ciri Muktazilah atau kepercayaan sebaliknya dalam pengetahuan Tuhan dan kekuasaan yang sangat memerlukan bahgian akidah Islam dan doktrin-doktrin yang utama.

Dalam akidah Syiah juga mengutamakan keadilan tuhan, iaitu satu daripada lima asas agama yang menjadi keutamaan. Ia merupakan persoalan yang biasa timbul dan tidak khusus tentang keadilan tuhan yang harus diambil kira. Di antara kepentingan doktrin iaitu pemikiran tentang keadilan yang mana ia hanya sifat ketuhanan. Tidak ada satu pun sifat yang menyamai sifat tuhan dan hanya Allah yang Maha mengetahui segala hal, Maha Agong, tuhan yang hidup, tuhan yang Maha memahami, Maha mendengar dan Melihat. Semua ini dianggap sebagai sifat keadilan yang menjadi kepentingan akidah. Jadi kenapakah sifat keadilan ini terkenal sebagai sifat ketuhanan?.

Jawapan bagi persoalan bahawa keadilan tidak terlalu melebihi selain sifat atau ciri-ciri ketuhanan. Syiah mutakallimun mempunyai keistimewaan yang mana menyebut tentang keadilan diantara doktrin utama Syiah oleh kerana Ashairah. Yang mana dikalangan mereka adalah kabanyakan dari Ahl al-Sunnah- ia termasuk juga dalam penafian pada sifat-sifat dan ciri-ciri ketuhanan, bagaimanapun mereka tidak menolak sifat-sifat seperti mengetahui, hidup, berkehendak dan sebagainya. Berdasarkan daripada ini, keadilan dapat diambil kira secara khususnya doktrin atau ajaran asas agama Syiah begitu juga ajaran Muktazilah. Daripada penjelasan diatas telah menyebutkan tentang lima asas agama yang utama ia terdiri daripada kedudukan yang asas bagi Muktazilah darisegi pendapat Kalam, selain itu, sebagaimana yang diperkatakan sebelum ini kepercayaan Muktazilah tidak hanya tertumpu kepada lima asas agama yang meliputi linkungan bidang besar yang pelbagai dan ia terdiri daripada ilmu ketuhanan atau teologi, fizik, sosiologi dan antropologi. Dalam semua bidang ini mereka memegang kepercayaan yang khusus, dan berbincangan tentang perkara yang luar daripada bidang penyelewengan dalam syarah ini. Ibni Taimiyyah merupakan tokoh yang terkemuka dan mendokong fahaman salaf dan Imam Abu Zahrah adalah tokoh yang terkenal dalam perundangan Islam. Mereka mengakui bahawa Muktazilah sebahagian orang Islam, beriman dengan akidah Quran dan berjihad bersungguh-sungguh mempertahankannya. Penjelasan ini dengan sendirinya menolak pandangan golongan yang mengatakan bahawa Muktazilah telah keluar dari jamaah Islam atau menyeleweng dan kafir. Golongan ini memberikan keutamaan kepada akal dalam memahami dan menyelesaikan masalah akidah, maka pandangan mereka merupakan pembaharuan yang menonjol dalam akidah Islam.

No comments:

Post a Comment